Elämyspedagogiikka avaa uusia ovia ohjaustyöhön – kokemuksia SOTELI-hankkeesta
- Oskari Koivisto
- 23.6.
- 1 min käytetty lukemiseen

Miten voimme tukea sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisia ohjaamaan asiakkaitaan aidosti asiakaslähtöisesti? SOTELI-hankkeessa tähän kysymykseen on haettu vastauksia elämyspedagogiikan keinoin – ja tulokset ovat olleet vaikuttavia.
Elämyspedagogiikka on kokonaisvaltainen oppimismenetelmä, jossa yhdistyvät toiminnallisuus, elämykset ja reflektointi. Se ei ole vain hauskaa tekemistä luonnossa, vaan syvällinen prosessi, jossa osallistuja pysähtyy pohtimaan omia toimintatapojaan, arvojaan ja asenteitaan. Juuri tämä tekee siitä niin toimivan työkalun ohjausosaamisen kehittämiseen.
SOTELI-hankkeen koulutuksissa ammattilaiset ovat päässeet kokemaan, miten luonto ja yhteisöllinen toiminta voivat herättää oivalluksia, jotka eivät synny luokkahuoneessa. Kun osallistuja kohtaa uudenlaisen tilanteen – esimerkiksi ryhmätehtävän metsässä – hän joutuu tarkastelemaan omaa toimintaansa uudesta näkökulmasta. Reflektointi yhdessä muiden kanssa syventää oppimista ja auttaa siirtämään oivallukset omaan työhön.
Outward Bound Finlandin näkökulmasta tämä lähestymistapa on tuttu ja luonteva. Olemme jo pitkään hyödyntäneet elämyspedagogiikkaa nuorten ja aikuisten kasvun tukena. On innostavaa nähdä, miten sama menetelmä voi tukea myös ammattilaisten kehittymistä – ja lopulta parantaa asiakkaiden saamaa ohjausta.
Elämyspedagogiikka ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan tilaa kysymyksille ja kasvulle. Se kutsuu pysähtymään, kokemaan ja oivaltamaan – yhdessä.
Euroopan unionin osarahoittama SOTELI – YHTEISTÄ ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista -hankkeessa kehitetään sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten liikuntaosaamista monialaisena yhteistyönä. Hanke toteutetaan yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun. LAB ammattikorkeakoulun ja Suomen Urheiluopiston kanssa.

Comments