top of page

Hankkeet

Outward Bound Finland ry. toteuttaa erilaisia kehittämishankkeita ja projekteja vuosittain erillisrahoituksella yksin tai yhteistyökumppaniensa kanssa. Hankkeiden kautta pyritään kokeilemaan ja löytämään uusia hyviä toimintatapoja, uusia toiminnan kohderyhmiä sekä elämyspedgaogisen osaamisen soveltamisaloja. Tältä sivulta löydät tietoa sekä käynnissä olevista että jo päättyneistä hankkeistamme.

NuoRTO - Nuorille Resilienssiä, Toimijuutta ja Osallisuutta

Syyskuussa 2024 on alkanut NuoRTO-hanke, jonka perustana on huoli lasten ja nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta. Hanketta hallinnoi Laurea-ammattikorkeakoulu ja Outward Bound on yhdessä STEP-koulutuksen kanssa mukana osatoteuttajana. Hanke saa rahoituksensa Euroopan Sosiaalirahastosta (ESR+).

Hanke on osa isompaa Lasten, Nuorten ja Perheiden Osallisuuden koordinaation kokonaisuutta, jossa se sijoittuu ESR+ rahoitteisten harrastamiseen liittyvien hankkeiden ryhmään yhdessä Perheiden liikuntaneuvonnan Valttiplus ja Yleisurheilun yhteinen talo (TALO-hanke) kanssa. Hankehakemuksen tekemiseen on saatu apua koordinaatiohankkeelta, sekä hankekauden ajan tehdään tiivistä yhteistyötä.

Hanke keskittyy harrastustoimintaan ja siinä erityisesti tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten tasapuolisia osallistumismahdollisuuksia. Tämä siitä syystä, että harrastusten katsotaan olevan tärkeä tekijä hyvinvoinnin tukemisessa tarjotessaan lapsille ja nuorille nonformaalin oppimisympäristön. Osallistumismahdillisuuksien parantamista varten hankeen tavoitteena on löytää ratkaisuja harrastamisen eriarvoisuutta lisääviin haasteisiin. Hankkeen alussa haasteiksi on tunnistettu muun muassa harrastuskustannusten nousu, harrastuksissa tapahtuva taitopohjainen valikoituminen, harrastuksissa vaadittava sitoutuminen ja tavoitteellisuus, sekä lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnan ohjaajilta puuttuva osaaminen. NuoRTO -hanke pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen vahvistamalla ammattilaisten, vapaaehtoisten ja kokemusasiantuntijoiden valmiuksia tukea ja ohjata lapsia, nuoria ja perheitä harrastustoiminnassa.

 

Hankkeen tavoitteet

  • Koota kattava käsitys lasten ja nuorten resilienssiä vahvistavasta harrastus- ja vapaa-ajantoiminnasta sekä alan osaamistarpeista ja toimivista käytännöistä.

  • Tarjota valtakunnallisesti osaamista täydentäviä koulutuksia, tuottamalla niitä yhteiskehittämisen keinoin ja kohderyhmän tarpeita kuunnellen.

  • Parantaa ohjaajien kykyä tunnistaa ja vastata tuen tarpeessa olevien lasten, nuorten ja perheiden erityistarpeisiin.

  • Vahvistaa moniammatillista yhteistyötä nuorisotyön ja vapaa-ajan toimijoiden kesken tarjoamalla verkostoitumismahdollisuuksia ja lisäämällä tietoutta alan toiminnasta.

  • Kehittää kokemustoimijoiden ja ammattilaisten työparityöskentelyä.

  • Lisätä lasten ja nuorten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja toimijuutta nuoriso- ja vapaa-ajantoiminnassa.

  • Vähentää lasten ja nuorten harrastuspudokkuutta.

 

Tavoitteita tukevat toimenpiteet

Hankkeen alkuvaiheessa kartoitetaan lasten ja nuorten resilienssiä tukevan harrastustoiminnan nykytila ja alan ammattilaisten osaamistarpeet. Tämä tehdään tiedonkeruutyöpajoilla ja kirjallisuuskatsauksella. Saatujen tietojen pohjalta luodaan koulutuskokonaisuus, joka vahvistaa ammattilaisten, kokemusasiantuntijoiden ja vapaaehtoisten osaamista ja tukee heidän yhteisöjään. Koulutukset yhteiskehitetään nuorten ja ammattilaisten kanssa, ja osa soveltuu myös nuorille, jotka haluavat toimia kokemustoimijoina. Koulutus vastaa eri toimijoiden tarpeisiin ja tarjoaa päivitettyä tietoa ja työkaluja teoreettisen, menetelmällisen ja käytännön osaamisen syventämiseksi. Koulutusteemoihin kuuluu esimerkiksi: 

  • Seikkailu- ja luontokasvatus 

  • Kokemuksellinen oppiminen 

  • Kulttuuri- ja sukupuolisensitiivinen ohjaus 

  • Luovat menetelmät 

  • Ohjaus- ja vuorovaikutustaidot 

  • Perhelähtöinen ohjaus 

  • Vähemmistö- ja erityisryhmien tukeminen 

  • Työparimalli kokemustoimijoiden ja ammattilaisten yhteistyössä

Hankkeessa järjestettäviä koulutuksia pilotoidaan eri muodoissa, kuten lähi-, verkko- ja intensiivikoulutuksina. Tämä lisäksi hankkeessa kehitetään Merkityksellisen harrastamisen arviointityökalu, joka pohjautuu nuorten ja perheiden kokemuksiin ja koulutuksista saatuun palautteeseen. Työkalua kehitetään yhteiskehittämällä, ja pilotointiin osallistetaan 3–6 nuorisotoiminnan järjestäjää. Hankeessa pyritään myös edistämään moniammatillista ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä. Tätä tehdään luomalla uutta kokemustoimijan ja ammattilaisen työparimallia harrastustoimintaan. Oleellisen on toki kattava verkostoituminen (julkinen sektori, kolmas sektori ja oppilaitokset), sekä tietysti hankkeen viestintä ja tiedottaminen (julkaisut, koulutusmateriaalit, seminaarit, webinaarit ja muut tapahtumat).

 Hankkeen kes­kei­sim­mät tulokset ja tuotokset

  • Julkaisu esiselvityksen tuloksista: sisältää aiempien tutkimusten ja tiedonkeruutyöpajojen keskeiset löydökset. 

  • Osaamista täydentävä koulutuskokonaisuus lasten ja nuorten vapaa-ajantoiminnan järjestäjille (12–18 pilottikoulutusta), julkaistuna avoimina oppimateriaaleina. 

  • Työparitoiminnan pilotointi ja toiminnan mallinnus. 

  • Merkityksellisen harrastustoiminnan arviointityökalu kuntien, hyvinvointialueiden ja kolmannen sektorin käyttöön.

Hanke on ollut käynnissä nyt kohta neljä kuukautta ja se onkin jo hyvässä vauhdissa. Syyskuu-joulukuun aikana on ehditty järjestämään useampi tiedonkeruutyöpaja eri tapahtumia ja hankkeen verkostoja hyödyntäen. Näistä on saatu paljon arvokasta tietoa hankkeen tavoitteisiin ja toimenpiteisiin liittyen ja niiden avulla esiselvitys on jo hyvässä mallissa. Tähän pääseekin tutustumaan hankkeen aloitustapahtumassa, joka järjestetään 5.2.2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

IMG-20240904-WA0005.jpg

Toimi - Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toiminnallisesti

LAB ja Outward Bound Finland ry järjestävät vuonna 2024
elämyspedagogiikkaa hyödyntävän koulutussarjan, joka kehittää osaamista tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta sekä niihin liittyvistä suunnitelmista. 
Kohderyhmänä Lahden, Jyväskylän ja Kuopion 2. asteen opettajat, rehtorit ja oppilaanohjauksesta vastaava henkilöstö. 


Painotamme vuorovaikutteista ja keskustelevaa oppimisilmapiiriä. Sinun tasa-arvo ja yhdenvertaisuusosaamisellasi on suuri vaikutus opiskelijoihin, joten tule rakentamaan merkityksellisyyttä ja oppimaan lisää kollegoilta ja asiantuntijoilta. Hankkeesta enemmän tästä.

Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella. 

 

SOTELI - Yhteistä ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista

Haaga-Helia amk, LAB ammattikorkeakoulu, Outward Bound Finland ry ja Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö toteuttavat yhdessä SOTELI – YHTEISTÄ ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista hankkeen.

Hankkeessa kehitetään sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten sekä tulevien ammattilaisten liikuntaosaamista monialaisena yhteistyönä.
Toisena tavoitteena on vahvistaa liikuntaneuvonta- ja elintapaohjausta toteuttavien ammattilaisten asiakkaiden kohtaamista ja vuorovaikutustaitoja sekä liikkumisen edistämistä osana hyvinvoinnin edistämistä.
 
Hankkeessa rakennetaan yhteinen lähestymistapa kokonaisvaltaisen liikkumiskokemuksen ohjaamiseen. Tässä lähestymistavassa yhdistyvät sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan osaaminen elämyspedagogiikkaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Hankkeessa mukana olevien osallistujien kanssa yhdessä lähdetään tutkimaan heidän omia asenteita, mielikuvia sekä suhdetta liikkumiseen sekä kehitetään työkaluja liikkumisen edistämiseen sekä harjoitellaan niiden käyttöä huomioiden eri alojen omat toimintaympäristöt.

Hankkeen tuloksena syntyy yhteinen SOTELI-alan koulutus liikkumisen edistämiseen, jota voidaan tarjota eri oppilaitoksissa ja eri asteilla.

Hankkeen kesto: 1/2024 - 3/2026


Hanke toteutetaan Euroopan sosiaalirahasto ESR+ osarahoituksella.

Peacebuilding skills for Youth Workers to prevent
discrimination and to build more equal, inclusive and diverse
communities.

Outward Bound Finland ry. ja Outward Bound Peacebuilding järjestävät yhdessä koulutuksen eurooppalaisten Outward Bound koulujen työntekijöille. Osallistujia tulee kouluttajat mukaan lukien yhdeksästä eri maasta.

 

Koulutus kehittää nuorisotyöntekijöiden kykyä käsitellä haasteita ja omien maidensa ja alueidensa eri yhteisöjen sisäisiä ja ulkoisia konflikteja. Koulutus tarjoaa "tahtoa ja taitoa" auttaa muita, myös nuoria, olemaan myötätuntoisempia johtajia paikallisella tasolla. Löytämään tuottavia ratkaisuja haasteisiin, sekä yhteistyöhön perustuvia lähestymistapoja konflikteihin. Sen merkitys näkyy yhteisöissä, jotka yrittävät vastata maahanmuuttajien, pakolaisten sekä aliedustettujen ryhmien ja erilaisten identiteettien tarpeisiin.

 

Koulutus sisältää etätapaamisia sekä viikon koulutusjakson, joka toteutetaan huhtikuussa -24 Metsäkartanon Nuorisokeskuksella.

Outward Bound Peacebuilding pitää majaansa New York:issa, heidän kotisivuilleen pääset tästä.

Koulutus toteutetaan Erasmus+ rahoituksella.

Sosiokulttuurinen innostaminen SOI -hanke (PÄÄTTYNYT)

LAB Ammattikorkeakoulun ja Outward Bound Finland ry:n yhteisessä SOI-hankkeessa (sosiokulttuurinen ohjaus ja innostaminen) kokeillaan ja tarjotaan taide- ja luontolähtöisiä toimintamalleja, jotka antavat opiskelijoille, opintojen siirtymävaiheessa oleville sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille uusia keinoja kohdata ja käsitellä erilaisia haasteita ja muutoksia elämässä.

 

Pyrkimyksenämme tässä hankkeessa on erityisesti vahvistaa nuorten ja nuorten aikuisten elämän -ja arjenhallinnan taitoja ja resilienssiä. Hankkeessa muutoksen avaimena toimii kokemuksellisuus ja oleellista on, että hankkeen aikana löydämme selkeitä tapoja kuvata tätä muutosta tavalla, joka mahdollistaa menetelmien yksinkertaisen monistamisen lähes missä tahansa organisaatiossa.

Blogikirjoitus aiheesta.

Nuoren oikeus olla ja onnistua -hanke (PÄÄTTYNYT)

Hankkeessa tehtiin työtä kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten sekä lastensuojelun jälkihuollon asiakkaina olevien nuorten aikuisten parissa. Hankkeessa toteutettiin vuoden 2022 aikana 10 elämyspedagogista ja kokemuksellista leiriä luonnossa, joiden tavoitteen oli osallistuvien nuorten itsetuntemuksen vahvistaminen, omien vahvuuksien ja potentiaalien havaitseminen, luontoyhteyden vahvistaminen ja negatiivisen minäkuvan muuttaminen. Toiminnalla pystyt vaikuttamaan erityisesti siihen, että sijoitettuja nuoria leimaavan negatiivisen kehän ja negatiivisen minäkuvan keskelle on tuotu mielekästä tekemistä, joka on tuottanut vahvoja kokemuksia omasta arvosta, pärjäämisestä ja vaikuttamisen mahdollisuuksista.

Elämyspedagogiikka oppimisen ja opettamisen välineenä (PÄÄTTYNYT)

Opetushallituksen rahoittaman täydennyskoulutushankkeen tavoitteena on  lisätä, vahvistaa ja monipuolistaa  esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen,  ammatillisen koulutuksen, aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön opettajien, opinto-ohjaajien sekä tukipalvelujen henkilöstön uudessa OPS:ssa korostuvien pedagogisten menetelmien hallintaa ja ammatillista osaamista. Tavoitteena on lisätä ammattilaisten ymmärrystä siitä, miten lasten ja nuorten oppimista, kasvua ja kehitystä voidaan tukea ja vahvistaa elämysten ja kokemusten avulla. Hankkeessa järjestetään neljä eri koulutusta, jotka toteutetaan verkko-opintoina vuosien 2021 ja 2023 aikana.

Roolipeli-hanke (PÄÄTTYNYT)

Roolipeli-hankkeen tavoitteena oli muuttaa niiden ammattilaisten toimintaa, jotka työskentelevät koulutus- ja työuravalintojaan tekevien nuorten kanssa. Keskeisiä hankkeen kohderyhmiä olivat opettajat, oppilaanohjaajat, nuorisotyöntekijät, ohjauspalveluissa työskentelevät ammattilaiset sekä nuorten harrastusohjaajat. Hanke tarjosi näille ammattiryhmille konkreettisia työvälineitä sukupuolisegregaatiota vahvistavan toiminnan tunnistamiseen sekä siihen, millä keinoilla ammattilaiset voivat lieventää segregaatiota omassa työssään. Hankkeessa hyödynnettiin elämyspedagogiikka ja kokemuksellista oppimista aikuisten ja nuorten muutoksen ja kehityksen välineenä. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu ja Outward Bound Finland ry. Hanke toteutettiin vuosina 2020-2022. 

Hankkeen julkaisuihin tästä.

Luonto ja taide nuorten oppimisympäristönä -hanke LUODE (PÄÄTTYNYT)

LUODE – luonto ja taide nuorten työelämätaitojen oppimisympäristönä -hankkeessa tarjottiin nuorille erilaisia kokemus- ja toimintaympäristöjä, joissa he voivat syventää tulevaisuuden työelämätaitoja. Näitä taitoja kuten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kriittistä ajattelua, luovuutta ja sisäistä yrittäjyyttä opeteltiin luonnon, liikunnan, taiteen, median ja yrittäjyyskasvatuksen avulla. Myös työelämäkeskusteluissa keskeisiksi käsitteiksi nousseet resilienssi ja minäpystyvyys huomioitiin nuorten ohjauksessa. Fokuksena oli kehittää työelämään tutustumiseen liittyvien harjoittelujaksojen sisältöjä perus- ja ammatillisessa opetuksessa. 

 

Hankkeen päärahoittajana (75%) oli Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. LUODE-hanke oli luonteeltaan kehittämis- ja tutkimushanke ja se oli käynnissä vuosina 2018-2020. 

LUODE-hanke.

Mun juttu-meidän tulevaisuus -hanke (PÄÄTTYNYT)

Mun juttu- meidän tulevaisuus-hankkeen tavoitteena oli edistää nuorten hyvinvointia muun muassa tukemalla heidän hakeutumistaan koulutukseen ja työelämään. Hankkeessa edistettiin erityisesti nuorten harrastamista, koulunkäyntiä ja opiskelua. Työpajat edesauttoivat työhön hakeutumista, osallistumista ja osallisuuden tunnetta. Toisaalta pyrittiin rakentamaan uudenlainen sektorirajat ylittävä yhteistyöverkosto nuorten kanssa toimivien ammattilaisten välille. Tämän monialaisen palveluverkoston luomisen tarkoituksena oli vahvistaa yhteistyötä ja tiedonvaihtoa sekä saada nuorten ääni kuuluville verkoston keskuudessa.

Oppimista ilmiöiden ja elämysten kautta -hanke (PÄÄTTYNYT)

Opetushallituksen rahoittama sekä HY+:n ja Outward Bound Finlandin toteuttama opettajien täydennyskoulutushanke Oppimista elämysten ja ilmiöiden kautta toteutettiin keväällä 2018. Opintokokonaisuuden laajuus oli 5 opintopistettä ja kolmen lähijakson aikana tutustuttiin elämyspedagogiikan teoriaan, elämyspedagogiikan soveltamiseen ilmiöpohjaisen oppimisen tukena sekä toteutettiin mini OB-kurssi. Opintojakso toteutettiin pääkaupunkiseudulla sekä Päijät-Hämeen alueella.

Koulutuksen tavoitteena oli tukea opettajia toteuttamaan opetus- ja kasvatustyötä uuden OPS:n mukaisesti, kouluttamalla heitä hyödyntämään elämyspedagogisia menetelmiä työssään. Koulutus tarjosi koulutukseen osallistuville työvälineitä elämyspedagogiikan hyödyntämiseen ilmiöpohjaisen oppimisen osana, yli oppiainerajojen, erityisesti luonnonympäristössä. Opintojakson avulla haluttiin tarjata osallistujille menetelmiä oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun sekä identiteetin vahvistamiseen.

bottom of page