Löydä oma lähteesi VOL 2

Aika: 2.-6.10.2017
Paikka: Naumin leirikeskus, Sysmä & Päijänteen kansallispuisto
Kohderyhmä: Tiirismaan koulun erityisluokka, Lahti

Projektin tavoitteet

Projektin tavoitteena oli antaa nuorille mahdollisuus olla itse aktiivisia toimijoita, tarjota uusia kokemuksia, oppia retkeilytaitoja ja ennen kaikkea viettää aikaa yhdessä, oman luokan kanssa, ulkona luonnossa. Erilaisten haasteiden kohtaamisen kautta (niin ryhmässä kuin yksilöinä) haluttiin tukea itsetuntemuksen -luottamuksen ja minäpystyvyyden vahvistumista. Tavoitteena oli myös kehittää nuorten sosiaalisia- ja ryhmätyötaitoja niin, että luokkakaverit otetaan huomioon, jokainen uskaltaa pyytää apua tarvittaessa ja on myös valmis itse auttamaan muita.

Mitä tehtiin

Seikkailumme alkoi maanantaina puoliltapäivin ryhmän saapuessa Naumin leirikeskukseen. Tutustumisten ja tervetulotoivotusten jälkeen homma pyörähti käyntiin pehmeällä aloituksella koulusta tuodun lounaan parissa. Ensimmäisen päivän ohjelma sisälsi retkeilyn perustaitoja, teltan pystytystä, veistelyä sekä puiden pilkkomista. Ohjelmaan mahtui myös mahdollisuus kokeilla melontaa, vaikka sääolosuhteet eivät ensikertalaisia hellineetkään. Innokkaita löytyi ja lämpimälle saunalle oli tarvetta kun aallokko yllätti ensimmäiset rohkeat. Saunomisten jälkeen alkoi hämärä painaa päälle ja iltapalan jälkeen olikin aika kömpiä itse pystytettyihin telttoihin nauttimaan ensimmäisestä telttayöstä luonnossa.

Yö vaihtui aamuun ja sateisen yön jälkeen kokemukset vaihtelivat telttakunnittain. Aamu aloitettiin yhdessä opetellen trangian käyttöä ja aamupalan laittoa, listalta löytyi aina hotdogeista perinteisempään pikapuuroon ja ruisleipään. Päivä jatkui sateisena ja tuulisena mikä loi jälleen haasteita melonnan suhteen. Aamupäivä vierähti suunnistus taitojen opettelussa ja karttamerkkien ihmettelyssä sekä leiriolympialaisten parissa ja iltapäivästä sauna lämpeni melonnan koettelemia uskalikkoja varten. Ensimmäisen päivän jännitys luonnossa olemisen suhteen oli laantunut ja illalla sateen laannuttua pääsimme fiilistelemään iltanuotion äärelle päivän saavutuksia.

Kolmannen päivä valjetessa jälleen sateisena ohjelmassamme oli tukikohtien rakentelua pienoismallikoossa luontokappaleista. Pienemmissä ryhmissä leiriläiset pääsivät rakentelemaan sen hetkisen leirialueen sekä suunnittelemaan mahdollisen tulevan tukikohdan kaavaillulle yön yli reissulle. Päivän mittaan laantunut tuuli ja kirkastuva taivas loivat täydellisen sääikkunan iltapäivälle testimelontaa varten. Aikasemmista kokemuksista huolimatta valtaosa leiriläisistä uskaltautui pienimuotoiselle retkelle lähi-saareen ja takaisin. Tämä valoi uskoa niin ohjaajiin kuin leiriläisiin itseenä seuraavan päivän melontaretken osalta.

Ensimmäistä kertaa saimme herätä sateettomaan ja lähes aurinkoiseen säähän, täydellinen retkipäivä. Aamupalan saattelemana pakkauduimme kajakkeihimme ja soutuveneeseen lounas -tarpeidemme kanssa. Noin 3,5km rupeaman jälkeen, saimme myös soutuveneen soutajineen määränpäähän ja pääsimme nauttimaan retkilounasta. Paluumatkalle tehtiin muutama kokoonpano muutos, jotta jokainen pääsi nauttimaan melonnasta huippu säässä, mukavan lempeällä järvellä. Kotirantaan palatessa innokkaimmille vielä eskimoharjoitteita ja puljausta, joiden jälkeen odotti palkinnoksi lämmin sauna. Saunan jälkeen viimeisen illan nuotiolla istui joukko itsensä ylittäneitä, uupuneita mutta itsestään ylpeitä nuoria. Päätimme vielä porukalla päättää illan pimeäpiilolla täysikuun loistaessa ajoittain pilvettömältä taivaalta.

Viimeinen aamu huipentui pakkaamisten, huoltojen, tiskausten ja vessan pesun jälkeen yllätys pizzoihin. Ennen lähtöä puimme leirin aikana opittuja taitoja, saavutuksia ja kokemuksia. Jokainen pääsi vielä sanomaan mietteensä ja jakamaan ajatuksensa. Sitten bussiin, kamppeet auton perälle ja kotia kohti.

Saavutetut tulokset

Leirin aikana jokainen nuori sai täysin uudenlaisia kokemuksia, oppi uusia taitoja, kohtasi ja voitti haasteita ja ennen kaikkea koki tämän kaiken yhdessä, muun ryhmän kanssa. Nuoret kehittyivät omatoimisuudessa leirin aikana huimasti ja oli hienoa nähdä, kuinka usko omiin taitoihin ja kykyihin kasvoi. Nuoret auttoivat toisiaan niin ruoanlaitossa, varusteiden pakkaamisessa kuin melomisessa. Kun silmälasit tipahtivat järven pohjaan, kaikki osallistuivat jollain tavalla niiden etsintään. Kun soutuvene suhasi sivulta toiselle, löytyi joukosta hinaus- ja kannustusapua. Nuoret saivat arvokkaita kokemuksia siitä, kuinka sinnikyydellä ja yrittämisellä voi onnistua ja saavuttaa päämärän. Nuorten oppivat käytännön retkeilytaitoja ja pääsivät siirtämään koulussa oppitua teoriaa luonnontuntemuksesta ja kunnioittamisesta käytäntöön. Nuorten ryhmätyötaidot kehittyivät ja luottamus omiin luokkatovereihin kasvoi, joka vaikutti positiivisesti koko luokan ilmapiiriin ja ryhmähenkeen.

”Ikinä ei oo tullu näin hyvää fiilistä mistään! Mä osasin ja jaksoin meloa koko matkan, enkä ees kaatunu!”

”En olis uskonu, että osaan tehdä ruokaa ja vielä trangialla! Vois tehdä kotonaki iskälle. Nii ja opinhan mä pystyttämään teltan ja melomaan. Sitäkään en ois aluks uskonu”

”Parasta oli se kun tehtiin kaikkea yhdessä ja aina oli joku joka auttoi jos ei ite osannu.”

”Huonoin hetki oli ku kaatu kajakilla ja sitte paras ku yrittiki uudestaan ja sitte lopulta sen oppiki eikä enää tuntunu siltä, että kohta taas kaatuu.”

”Haluisin kiittää muita siitä, että kaikki aina auttoi ja kannusti.”

“Kiitos, että meille mahdollistui tämä projekti! Oppilaat saivat kokea asioita, joita he eivät välttämättä koskaan olisi päässeet kokemaan.”