• Suomeksi
Seikkailukasvatuspäivät 2016 » Tilaa uutiskirje

Blogit

Training with thought - Ohjaajakoulutus Kroatiassa 2014

Olen 21-vuotias toisen vuoden yhteisöpedagogi opiskelija Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Ammatillisiin opintoihini valitsin seikkailukasvatuksen ja etsiessäni mielenkiintoisia harjoittelupaikkoja törmäsin Outwardboundin sivuilla jo aiemmin järjestettyihin kursseihin ja aloin miettimään löytyisiköhän tälle vuodelle vielä jotain minulle sopivaa. Hetken selailun jälkeen löysin training with thought- ohjaajakoulutuksen, jonka tavoitteena oli antaa aloitteleville ohjaajille kokemuksia ohjaamisesta ja non-formaalien ohjaustaitojen käytöstä. Haku aikaa oli jäljellä vain muutama päivä, mutta päätin hakea sillä innostuin todella paljon mahdollisuudesta päästä harjoittelemaan ohjaustaitoja ja samalla kehittämään alan sanastoa myös englanniksi.  Koulutus järjestettiin Kroatiassa ja osallistuja maita olivat suomi, italia, portugali, viro ja kroatia. Suomesta mukaan lähti 3 minulle entuudestaan tuntematonta henkilöä.

Ensimmäisten päivien aikana tutustuimme toisiimme erilaisten leikkien ja pelien avulla. Heti leirin alussa meille jaettiin vihkot johon saimme kirjata oppimiamme aktiviteetteja ja teorioita. Päivät alkoivat aina aamu-urheilulla joka piti sisällään vapaaehtoisten osallistujien tai ohjaajien jumppa tuokioita. Aamupalan jälkeen opettelimme vuorotellen jokaisen osallistujamaan perussanastoa.  Loppupäivä koostui teoria osuuksista ja erilaisista ryhmää kehittävistä aktiviteeteistä.

Training with thought ohjaajakoulutus

Neljäntenä päivänä aloimme valmistautua melontavaellusta varten. Jakauduimme kolmeen ryhmään, joista ensimmäinen vastasi navigoinnista, toinen ruoasta ja kolmas varusteista. Saimme päivän aikaa suunnitella kaiken valmiiksi ja hankkia tarvittavat asiat. Seuraavana aamuna pakkasimme tavarat mukaamme ja lähdimme rantaan. Kävimme läpi turvallisuus käytänteet, kuten aukkopelastautumisen ja rescuuttamisen. Iltapäivästä pääsimme melomaan ja muutamia mutkia lukuun ottamatta matka sujui mukavasti ja kaikilla oli kivaa. Yövyttyämme saarella kävimme aamulla läpi kuinka ryhmä voisi toimia takaisin meloessa vielä paremmin. Käytyämme ehdotukset läpi ja päästyämme yhteisymmärrykseen meloimme takaisin mantereelle.

Melontaa Kroatiassa

Koulutuksen puolivälissä pääsimme tutustumaan erilaisiin alaköysiratoihin, niin rakentamiseen kuin ratojen suorittamiseen.  Tästä päivästä opin todella paljon ja pääsin pian kotiin palattuani ohjaamaan samoja ratoja luokkaryhmälle

Köysitoimintaa

Viimeisinä päivinä saimme tehtäväksemme jakautua pieniin ryhmiin ja tutustua meille esitettyihin tapauksiin erilaisista asiakasryhmistä. Jokaisen ryhmän tuli suunnitella omille asiakkailleen sopivia aktiviteetteja, jotka myöhemmin ohjaisimme toisillemme. Tällä tavoin pääsimme tutustumaan ohjaamisen saloihin turvallisessa ympäristössä. Ohjausten jälkeen saimme palautetta sekä kouluttajilta että osallistujilta.

Koulutus oli mukava ja tiivis paketti. Aika kului siivillä ja opin paljon uutta, joten suuri kiitos ohjaajille, osallistujille ja Outwardboundille tästä mahdollisuudesta!