• Suomeksi
  • In English
Seikkailukasvatuspäivät 2016 » Tilaa uutiskirje

Blogit

Ryhmäyttävät harjoitteet

Ryhmäyttävät harjoitteet elämyspedagogiikassa -koulutus järjestettiin 22.4.2016 Lapakiston retkeilyalueella Nastolassa. Koulutus oli toiminnallinen retkipäivä ulkona, joka oli suunnattu erityisesti opettajille, nuorten parissa työskenteleville, liikunnanohjaajille sekä muille ohjaajille ja tietysti kaikille elämyspedagogiikasta kiinnostuneille.

Aamulla Lapaksitossa, Ristikankaan parkkipaikalla sää oli kolea, mutta aurinkoinen. Parkkipaikalle tuli innokkaan näköistä porukkaa monelta eri alalta, eri odotuksin ja tavoittein. Luvassa oli toiminnallisista harjoitteista koostuva päivä, missä luonto toimii toimintaympäristönä. Koulutuksessa tutustuttiin käytännössä tavoitteellisiin ryhmäyttäviin harjoitteisiin, harjoitehierarkiaan ja eri harjoitekategorioihin. Aloitimme päivän niin sanotuilla ice-breakereilla ja energizereilla, joiden aikana saatiin kroppa ja mieli virkeäksi sekä porukka toisilleen tutummaksi. 

Herättelyiden jälkeen lähdimme kulkemaan Lapakiston kauniisiin maisemiin. Kävelyn ohessa osallistujat saivat erinäisiä tehtäviä pienryhmissä. Oma innostus päivää kohtaan kasvoi entisestään, kun huomasin, miten vaivatta, heittäytyen ja suurella innolla pienryhmät alkoivat toteuttaa tehtävänantoja! Pienryhmien tohinan tuloksena syntyi toinen toistaan mielenkiintoisempia tuotoksia. Kaikista löytyi sisäinen yrittäjä ja näyttelijä, vitsit mitä porukkaa! 

Lounaspaikalle ja eväiden kimppuun päästäkseen, ryhmän oli selvittävä sokkohaasteesta. Ryhmätoimintaa ja etenemistä oli hienoa seurata sivusta. Haasteet selvitettiin yhdessä ja porukka löysi Sammaliston laavulle. Juuri kun kaikki ehtivät huokaista helpotuksesta, ihanaa vihdoinkin syömään omassa rauhassa, heitimme Annan kanssa kehiin lounasta koskevan haasteen: ruokailu parin kanssa kädet toisiinsa sidottuina. “Ette voi olla tosissanne!” oli tuskastunut vastaanotto, mutta ryhmäläiset tekivät kuten ohjeistimme. Lounas nautittiin erittäin läheisissä ja tiiviissä tunnelmissa nuotiota ja kaunista järvimaisemaa ihastellen. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että koulutukset voisivat useamminkin olla luonnossa!. Lounaan harjoitus vei osallistujia pois omalta turvallisuusalueelta ja toimi opettavaisena kokemuksena osallistujille. “Kyllä näissä harjoituksissa on sittenkin järkeä!” 

Lounaan jälkeen harjoitteita jatkettiin uudella energialla. Osallistujat ratkaisivat hilpeästi ja kekseliäästi seuraavan ryhmähaasteen, jonka jälkeen siirryimme katselemaan otteita toistemme elämästä. Saimme kurkistaa jokaisen omaan maailmaan luonnonmateriaalien ja maisemien avulla. Oli jälleen kerran yllättävää miten oivia vertauskuvia ja symboleita luonto tarjoaa.

Toteutukseen sisältyi myös teoriaa, jonka avulla pyrittiin avaamaan eri harjoitteiden tavoitteellisia piirteitä. Edellisen tehtävän jäljiltä syvennyimme rauhallisissa ja harmonisissa tunnelmissa elämyspedagogiikan teoriaan ja kävimme läpi päivän aikana tehtyjä harjoitteita. Millaista oli olla pitkästä aikaa toimijan roolissa, ohjaajan sijaan? Välillä tekee hyvää asettua “toiselle puolelle” ja tarkastella millaisia tuntemuksia erilaiset harjoitteet itsessä synnyttävät ja miten toivoisi ohjaajan silloin toimivan. Pohdinnoissa elämyspedagogiikan teoriasta löytyi vastauksia, miksi joitakin asioita on hyvä tehdä tietyllä tavalla, mitä hyötyä elämyspedagogiikasta on ja miten sitä voisi hyödyntää omassa toiminnassa?

Kurssin tarkoituksena oli luoda pohjaa ajatukselle, kuinka mikä tahansa harjoite oikein käyttämällä soveltuu elämyspedagogiseksi tavoitteelliseksi harjoitteeksi. Tavoitteena oli osallistujien omaan tietotaitoon pohjautuvan luovuuden synnyttäminen sekä  innostaminen harjoitteiden soveltamiseen luontoretkellä elämyspedagogisesta näkökulmasta katsottuna. Päivän lopuksi myös palautetta käytiin osittain harjoitteiden muodossa. Osallistujat totesivat luonnon olevan hyvä ja monipuolinen oppimisympäristö, mikä tarjoaa aitoja haasteita ja mahdollisuuden hiljentyä. Luonto antaa uusia näkökulmia sekä edellytykset toimia uudella tavalla, uudenlaisessa roolissa, siellä mielikuvitus pääsee valloilleen. Koulutuksessa ryhmäytystä sai päivän aikana tarkastella monelta kantilta ja päivä sisälsi paljon toimintaa, missä sai nähdä ja kokea elämyspedagogiikkaa livenä. Ulkona hyvin toimivia monipuolisia menetelmiä pystyisi jokainen ottamaan suoraan käyttöön. 

Koulutus oli osa opetus­ ja kulttuuriministeriön valtakunnallista ESR ­hanketta Mun juttu ­Meidän tulevaisuus, jota rahoittaa Pohjois ­Pohjanmaan elinkeino­, liikenne­ ja ympäristökeskus.

Otteita osallistujilta saadusta palautteesta:

 “Tosi hienoa että tällainen järjestettiin! Elämyspedagogiikka avaa ihan uuden ulottuvuuden luonto-ohjaajalle.”

 “Kiitos tosi paljon! Sain tästä itseluottamusta harjotteiden ym. vetämiseen.”

 “Sain paljon käyttökelpoisia toiminnallisia harjoituksia työkalupakkiini”

- Nea Kujala

OBF Kouluttaja


Kirjoittajan muut blogit