• Suomeksi
  • In English
Seikkailukasvatuspäivät 2016 » Tilaa uutiskirje

Blogit

Erasmus+ koulutus Love every challenge Outdoor adventure education

Osallistuin lokakuun puolella Outward Bound Kroatian järjestämään koulutukseen 8.-16.10. Veliki Žitnikissä. Kyseessä oli viikon mittainen Erasmus+ ”Love Every Challenge” koulutusohjelma, jossa keskityttiin seikkailukasvatukseen ja yksilöiden johtamistaitojen kehittämiseen. Minun lisäkseni reissuun lähti Vierumäkeläiset Laura Ylikoski ja Marie Lappalainen, jotka myös suorittavat työelämäharjoitteluaan OB Finlandille. Emme tunteneet toisiamme entuudestaan mutta reissun aikana ehti hyvin tutustua ja loppu reissusta piikittelimmekin jo toisiamme kuin vanhoja tuttuja.

Kurssi oli intensiivinen mutta antoisa ja kansainvälinen ympäristö loi ainutkertaisen oppimisympäristön, jossa pystyi vaihtamaan ajatuksia ja sai kuulla monipuolisesti eri taustaisten ihmisten kokemuksia seikkailukasvatuksesta. Kurssille osallistui 24 osallistujaa kahdeksasta eri maasta ja suomalaisten lisäksi koulutuksessa oli mukana osallistujia Kroatiasta, Latviasta, Hollannista, Espanjasta, Romaniasta, Portugalista ja Puolasta.

Saapuminen

Lensimme 7.10 Splittiin, josta kuljimme bussilla yöpymispaikkaamme Zadariin. Zadar tarjoili meille mitä hienoimman auringonlaskun. Seuraavana päivänä otimme bussin Gospiciin, josta kurssin järjestäjät hakivat meidät OB Kroatian talolle, joka toimi koulutuspaikkana seuraavan kahdeksan päivän ajan.

Päivä 1

Melkein kaikkien muiden maiden osallistujat olivat jo saapuneet paikalle ja ilta meni majoittuessa ja tutustuessa toisiin osallistujiin. Kaikki osallistujat esittelivät edustamansa organisaatioon. Suomen lisäksi Kroatia ja Romania olivat Outward Bound yhdistyksen edustajia mutta muuten esimerkiksi espanjalaiset edustivat Experientia nimistä yritystä, joka keskittyi luonto psykologiaan (Wilderness Therapy), puolalaiset työskentelivät Frejda nimisessä Outdoor koulutuskeskuksessa kun taas esimerkiksi hollantilaisista kaikki työskentelivät eri järjestöissä. Taustoiltaan ihmiset olivat siis hyvin erilaisia ja joukosta löytyi mm psykologeja, sosiaalityöntekijöitä yms. Tämä kokemusten kirjo tuli näkymään seuraavien päivien aikana yhteisissä keskusteluissa hyvin positiivisesti.

Team Finland Kroatiassa

Päivä 2 ja 3

Aloitimme päivät kevyellä aamureippailulla, jonka kukin maa aina suunnitteli ja veti toisilleen. Päivän aikana pohdimme seikkailukasvatuksen roolia nuorisotyössä ja esille nousi hyvin maiden väliset erot ja seikkailukasvatuksen ja luontoliikunnan määrä mm. eri maiden opetusohjelmissa. Loppupäivästä teimme erilaisia ryhmäytymisharjoituksia ja nämä opettivat hyvin, mitä onnistuneelta kommunikaatiolta vaaditaan 24 hengen ryhmässä.

Kolmantena päivänä kävimme läpi harjoitusten avulla erilaisia kommunikaatio tyylejä ja konflikti tilanteiden ratkaisemista. Itse tulin huomanneeksi, että esimerkiksi ideoiden vaihdossa paras idea ei aina ole se, mikä hyväksytään ryhmän kesken, vaan erittäin tärkeää on ilmaista ajatuksensa niin, että toisetkin ymmärtävät sen ja tällä tavalla voitat heidän luottamuksensa.

Kolmas ilta päättyi kansainväliseen kulttuuri-iltaan, johon kukin maa oli suunnitellut vapaamuotoisen esityksen omasta maastaan ja valmistimme yhdessä maiden perinneruokia. Kaksikymmentä neljä ihmistä yhdessä keittiössä varmisti tiiviin tunnelman ja tämä olikin ehdottomasti yksi kurssin hauskimmista illoista. Kulttuurien kustannuksella on helppo luoda komediaa.

Päivien aikana tuli tehtyä useita erilaisia ryhmäytymis aktiviteetteja.

Päivä 4

Neljäntenä päivänä jatkoimme ryhmätoimintaan liittyviä teorioita. Kävimme läpi esimerkiksi teoriaa nimeltä FIRO - Fundamental Interpersonal Relations Orientation. Tämän teorian mukaan, kun ihmiset toimivat ryhmässä, he toivovat saavansa tyydytettyä kolmea perus tarvettaan – avoimuuden, yhteenkuuluvuuden ja kontrollin tunnetta. Meidän tehtävänämme oli pohtia kutakin tunnetta omalta kannaltamme ja miettiä, miten suhtautumisemme tähän tarpeeseen vaikuttaa omaan ryhmä käyttäytymiseemme. FIRO teoriaa on käytetty muun muassa yritysmaailmassa paljon MBTI eli Myers-Briggs tyyppi-indikaattori testin kanssa, joka kuvaa ihmisen persoonallisuutta neljän eri ulottuvuuden avulla.

Ilta menikin sitten vaellukselle valmistautumisessa ja tavaroiden kasaamisessa. Päätimme ryhmän kesken ruokaryhmän, jonka jäsenet lähtivät kauppaan ja suunnittelivat ruuan 24 hengen porukallemme. Ei helpoin tehtävä ottaen huomioon, että joukossamme oli liha -ja kasvissyöjiä, olimme vieraassa maassa ja meille annettiin tietty budjetti käyttöömme. Laura osallistui ruuan suunnitteluun ja kaupassa käyntiin ja hän loistikin tässä roolissa ja saimme nauttia vaelluksella oikein hyvistä ruuista.

Päivä 5 ja 6

Päivät 5 ja 6 olimme vaeltamassa. Nukuimme yhden yön ulkona itse rakentamissa majoituksissa ja vietimme mukavaa leirielämää. Ensimmäisenä vaelluspäivänä pääsimme kokeilemaan kalliokiipeilyä ja laskeutumaan köysien varassa. Tämä oli myös yksi kurssin kohokohdista. Kiipeily hämärtyvässä illassa oli unohtumaton kokemus.

Toisena päivänä kävimme tutkimassa luolia ja suunnistimme itsemme takaisin. Ryhmä käyttäytymistä tuli myös opeteltua vaelluksella, sillä jaoimme itsemme ryhmiin eri tehtävien mukaan (navigointi, ruoka, majoitus) ja valitsimme myös ryhmällemme 2 johtajaa kullekin päivälle. Sain kunnian toimia toisena johtajista ja tämä oli erittäin opettavainen kokemus ryhmän hallinnasta ja omasta johtajuudesta. Vaikka minullakin on aiempaa kokemusta muun muassa valmentamisesta ja sinänsä ryhmän johtamisesta, oli näin ison ryhmän johtaminen vaelluksella minulle uusi kokemus.

Päivä 7 ja 8

Kurssin viimeisinä päivinä keskityimme enemmän yksilön kehittämiseen. Teimme mm. tavoitteen laatimis harjoituksen SMART -laatukriteerien avulla ja keskustelimme auki eri tavoitteen asettelun vaiheet. Saimme myös tehtäväksemme kehittää niin kutsutun Social Projectin, jonka toteutamme kotimaassamme. Laura ja Marie järjestävät keväällä Touch of Tuntsa hiihtovaellus kurssin ja he päättivät lisätä tähän liittyvään luentosarjaan luennon reflektio taidoista. Minä aion järjestää Chasing Ice elokuva -näytöksen ja keskustelutilaisuuden yhteistyössä yliopistoni ympäristötoimikunnan kanssa tavoitteenani herättää kiinnostusta ympäristöasioihin opiskelija yhteisössäni.

Viimeinen päivä meni myös yhteistyö kuvioiden pohtimisessa eri maiden välillä. Mietimme uusia mahdollisia ideoita Erasmus+ koulutuksille ja espanjalaiset kertoivat meille enemmän Wilderness Therapyn menetelmistä. He kertoivat esimerkiksi helmikuussa järjestettävästä koulutuksesta nimeltä GATE – Gathering for Adventure Therapy in Europe joka herätti ainakin meidän mielenkiintomme.

Kaiken kaikkiaan viikko tarjosi hyviä keskusteluja, tilaisuuden yhteistyön kehittämiselle ja paljon naurua! Pari lomapäivää kurssin jälkeen aurinkoisessa Splitissä ei myöskään tehnyt Team Finlandille suuremmin hallaa. Kotiinpaluu onnistui vaivatta, vaikkakin Kroatian vuoria tuli saman tien ikävä!  

 

Kirjoittanut Meri-Tuuli Himanen


Kirjoittajan muut blogit